zaujimavosti 2,223 Zobrazení

Podľa vedeckých faktov by ste mali dodržať tieto tipy, aby ste sa dobre vyspali

Nedostatok spánku môže byť pre ľudský organizmus kritický, takže je dôležité myslieť na to, ako sa čo najkvalitnejšie vyspať
od Pavol 2020-02-10
 

Odísť z domu každé ráno načas môže byť pre niektorých ľudí výzvou. Aj keď sa zdá zrejmé, že dôvodom, prečo ľudia nevstávajú včas, je to, že sú unavení. Pravdou však je, že je mnoho ďalších ľudí, ktorí nie sú vôbec unavení. Vo všeobecnosti stačí urobiť nejaké malé zmeny v spacích návykoch a vaše ranné vstávanie už nebude každodenným mučením. Taktiež si to možno ani neuvedomujete, ale množstvo spánku môže ovplyvniť veľa vecí, a to vrátane vašej váhy, metabolizmu, funkcie mozgu, dokonca aj nálady.

Spoznajte fázy svojho spánku

Ak sa chcete ráno prebudiť bez námahy je dôležité sa dobre vyspať. Avšak zriedka chápeme dôležitú úlohu, ktorú spánok hrá v našom živote. Neurológ v prestížnej nemocnici Johns Hopkins, Mark Wu, uvádza, že zatiaľ čo spíme, mozog sa nevypne. Naopak, vykonáva celý rad procesov, ktoré sú také dôležité, že naše zdravie do značnej miery závisí od nich. Toto je stručné vysvetlenie toho, ako sa to deje.

Keď odpočívame, mozog prechádza dvoma rôznymi spánkovými cyklami: MOR spánok (rýchle pohyby očí) a NMOR spánok (spánok bez rýchlych pohybov očí). Fáza NMOR je rozdelená do 4 etáp, ktoré pokrývajú okamih, keď začneme zaspavať, až kým nespadneme do hlbokého spánku. Vo fáze MOR sa oči pohybujú rýchlo, pretože mozgové vlny, ktoré sú v tej dobe vysielané, sú podobné vlnám generovaným, keď sme hore. To je okamih, v ktorom snívame. Telo prechádza z cyklu MOR do NMOR štyrikrát až päťkrát počas noci.

Spite potrebný počet hodín

Dostatok spánku je potrebný na správne fungovanie mozgu. Dr. Wu hovorí, že pár hodinový spánok ovplyvňuje nielen schopnosť učiť sa počas dňa a pamätať si, ale spôsobuje aj zmätok v zdraví: zvyšuje tlak, objavujú sa príznaky depresie, oslabuje imunitný systém a existuje väčšia šanca na vývoj diabetesu, okrem iného. Minimálne by ste mali spať 4 až 5 hodín počas noci, aby vaše telo mohlo ďalej fungovať. Avšak optimálny spánok by mal byť v priemere 8,3 hodiny na pokojné prebudenie, hoci by sa malo objasniť, že toto číslo sa líši v závislosti od každej osoby.

Pokračovanie na ďalšej strane...

loading...
Predchádzajúci článok Takéto problémy narobila víchrica Sabine v Čechách
Nasledujúci článok Hygienici varujú pred nebezpečnou kozmetikou pre deti