zdravie 0 Zobrazení

Čo sa deje s našim telom počas 8 hodín denne, ktoré presedíme?

Nové štúdie tvrdia, že sedací čas je viac škodlivý, než si myslíte. Doktor hovorí, že zabije viac ľudí ako fajčenie.
od Pavol 2018-11-15
 

Nové štúdie tvrdia, že sedací čas je viac škodlivý, než si myslíte. Doktor hovorí, že zabije viac ľudí ako fajčenie či HIV.

Neboli sme určení na to, aby sme presedeli celý deň, a napriek tomu väčšina z nás strávi asi 8 až 9 hodín denne pri stole

Nie je prekvapením, že nedávne štúdie ukazujú, že váš pracovný stereotyp má negatívny vplyv na vaše telo, a to nielen na chrbát, ramená, zadok, ale hlavne na srdce a duševné zdravie.

James Levin (riaditeľ kliniky Mayo) v rozhovore s časopisom LA Times tvrdí, že "sedenie je nebezpečnejšie ako fajčenie, zabíja viac ľudí ako HIV a je potenciálne škodlivejšie ako parašutizmus. Sedíme na pokraji smrti." 

V tom istom článku hovorí Joan Vernikos (bývalý riaditeľ divízie Life Sciences v NASA), že naše telo je "strojom na trvalý pohyb" a boj proti tejto skutočnosti sa zvyšuje riziko predčasnej úmrtnosti spôsobenej akoukoľvek chorobou.

V štúdii z roku 2017, ktorá sa týkala 8 000 ľudí v 48 štátoch v Spojených štátoch, sa dospelo k záveru: "Celkový objem sedavého života a nárast dlhotrvajúcej a neprerušovanej epizódy sú spojené so všetkou mortalitou, čo naznačuje, že telesná kondícia by sa mala zamerať na zníženie a zastavenie sedavého času a na zníženie rizika smrti."

Ktoré časti tela sú najviac postihnuté?

Podľa článku publikovaného v novinách El País na základe názoru niekoľkých odborníkov je 8 veľkých oblastí tela, ktoré sú oslabené, keď strávime 8 hodín sediac pri počítači:

1. Srdce a dýchací systém: tieto sú priamo spojené. Nedostatkom telesnej aktivity sa znižuje maximálne množstvo kyslíka, ktorý cirkuluje v krvi, a to je kompenzované zvýšením srdcovej frekvencie. Znamená to, že srdce musí tvrdo pracovať na udržaní rovnakej úrovne kyslíka, ktorú dosiahne sval, zvyšuje mieru pokojovej srdcovej frekvencie o približne 10-15% a zvyšuje pravdepodobnosť utrpenia srdcové choroby až o 64%.

2. Držanie tela: chrbtica, krk, zadok, kolená, trapézy a dokonca aj zápästia sú ovplyvnené našou pozíciou pri stole. Preťaženie alebo dlhé sedenie v jednej pozícii je jednou z príčin, ktoré vysvetľujú bolesť v kolene, ktorá nezmizne.

3. Trávenie: Nedostatok pohybu a nestabilné časy jedla spôsobujú, že telo trávi potraviny s väčšími ťažkosťami.

4. Kosti: Sedavosť v našom každodennom živote môže viesť k strate kostnej hmoty.

5. Svalová hmota: okrem klasických kontraktúr, znížená úroveň fyzickej aktivity, zvýšenie sedavého spôsobu života a nedostatok pohybu hrajú dôležitú úlohu pri strate svalovej hmoty súvisiacej s vekom, známa ako sarcopenia: je to hlavný dôvod, prečo dochádza k degeneratívnej strate hmotnosti kostrového svalstva (0,5-1% straty za rok po dosiahnutí veku 50 rokov), čím sa zhoršuje kvalita a sila spojená so starnutím.

6. Cirkulačný systém: nedostatok pohybu bráni dobrému obehu, čo môže v dlhodobom horizonte spôsobiť retenciu tekutín, kŕčové žily alebo dokonca trombózu.

7. Hmotnosť a metabolizmus: Celodenné sedenie za počítačom znižuje množstvo kalórií, ktoré naše telo potrebuje na plnenie svojich úloh. Počas osemhodinového pracovného dňa (bez obeda), môžeme spáliť len asi 714 kalórií denne, pretože sedíme a pracujeme. Ak nevieme ako prispôsobiť našu stravu tejto dávke, pravdepodobne naberieme na hmotnosti (prírastok hmotnosti je ďalším bremenom našich kostí).

8. Duševné zdravie: stres a úzkosť sú typické pracovné prostredie, ale aspekty, ako je nedostatok prirodzeného svetla, nadmerné používanie počítačov alebo nadčasov predstavuje zhoršenie reality, ktorá už nebola dobrá sama o sebe. Nedostatok fyzického cvičenia ovplyvňuje aj produkciu serotonínu a endorfínov, hormónov šťastia.

Pokračovanie na ďalšej strane...

Predchádzajúci článok Trpíte nedostatkom spánku? Pitná voda môže byť riešením
Nasledujúci článok Sladký vianočný stromček plnený nutellou